Skeppsviks Herrgård är i dag en modern restaurang- och
konferensanläggning, men Herrgården och den plats den ligger på har en
lång och intressant historia.
I slutet av 1780-talet fick bröderna Erik och Lars Forsell
tillstånd av Kunglig Majestät att anlägga ett finbladigt sågverk i
Sävar. Bröderna byggde även i början av 1800-talet ett järnbruk och en
smedja i Johannesfors. I Skeppsvik vid Sävaråns mynning i Bottenviken
anlades en lastplats på Hästskäret, med ån som enda förbindelse inåt
landet. På den tiden var Skeppsvik en obebodd plats. Jord- och skatteägarna i Sävar åtog sig 1793 att för sågverkets
räkning flotta alla sågade brädor i sammanlagda flottar till
lastplatsen. På brädflottar fraktades senare även tjärtunnor och
järnvaror från bruket.
Ryssarna skövlade och plundrade bruket i Sävar under 1809 års
krig. Verksamheten låg delvis nere efter kriget. Trots skattelindring
gick det trögt för den Forsellska firman att komma igång.
Under 1804-talet blev det en konjunkturuppgång i Europa.
Skeppsbyggerier satte fart längs våra kuster. Ett varv anlades i
Skeppsvik och det togs i bruk 1848. Troligtvis byggdes inte mer än tre
stora fartyg på varvet men båtreparationer var desto vanligare. Följande
stora skepp byggdes; barkskeppet Ann-Charlotte på 400 ton, skonerten
Säfvar på 400 ton och den stora fullriggaren Lizzi på över 5000 ton.
Det var inte förrän 1865 Sävar lastplats fick sitt namn
Skeppsvik. Under senare delen av 1800 talet utskeppades från Hästskäret
grövre timmer till Holland och så kallade kransågat virke från privata
försäljare. Virket transporterades till Hästskäret vintertid med häst
från kringliggande byar.
Från Bredskäret utskeppades brädor som flottades nerför ån från Sävar
såg och lagts upp i brädgårdar söder om kajen, som anlagts vid
Herrgården. Virket lades i pråmar och bogserades ut till skutorna.
Sågning i Sävar och utskeppning i Skeppsvik fortsatte ända fram till och
med 1889 då brädgården ödelades av eld. Efteråt flyttades verksamheten
till Sandvik.
Sävarån blev 1890 allmän flottled ända från sjön Lossmen ovanför Ekträsk till utloppet i Skeppsvik.
En kanal byggdes 1913 av Sandviksbolaget några hundra meter söder
om Skeppsviks herrgård genom näset till Ytterfjärden. Ett buntverk fanns
i kanalens mynning, som nu är igenfylld. Landhöjningen och
uppgrundningen gjorde att sorteringen måste flyttas.
I början av 1930-talet grävdes en ny kanal alldeles intill Herrgården
och ett nytt modernt buntverk anlades. Dessa anordningar togs i bruk
1936 och därvid upphörde flottningen under Räftbron.
Omkring 1920-40 var flottningen som mest intensiv, inte
mindre än 2,5-4 miljoner kubikfot flottades årligen. Vid mitten av
1940-talet fanns 600 flottare, varav drygt 30 sysselsattes med
sorteringsarbete i Skeppsvik. I genomsnitt pågick flottnings- och
sorteringsarbetet från början av maj till mitten av juli. År 1951 var
det sista året som timmer flottades i Sävarån.
Landsvägen till Skeppsvik kom sent. Redan i slutet av 1850-talet
ville Olof Forsell, Sävarbrukets ägare, bryta väg mellan Ytterboda och
Skeppsvik. Han fick avslag på ansökan eftersom vägen ansågs inte vara
till allmännytta, utan enbart kom bruket till godo. Det var inte förrän
1874 som väg började byggas och den blev klar fem år senare.
Verksamheten vid lastageplatsen samt flottningen gav sysselsättning och
detta var grunden för byns tillväxt. I början av 1900-talet hade
Skeppsvik över 100 bosatta personer. Vid denna tidpunkt var det också
ytterst nära att Skeppsviks hamn skulle blivit Umeås uthamn. Med endast
en rösts övervikt blev det istället Holmsund.
När flottningen upphörde minskade befolkningen snabbt och byn avfolkades. Idag räknar man med ett 30-tal bofasta personer.
Skeppsvik ligger på en allmänning som tillhör Sävar byamän. Den
fasta befolkningen bodde på allmänheten och arrenderade sina tomter.
1964 beslutade Länsstyrelsen om byggnadsstopp på en del öar och skär
tillhörande allmänningen. Stora delar av skärgården utanför Skeppsvik liksom delar av Jergrundet
och Hällskär blev naturreservat. Samma år började även Sävar byamän
sälja ut tomtmark till det fast boende som önskade köpa. Närmare 100
fritidshus finns idag i Skeppsvik.
1849 flyttade herrgården från sin ursprungliga plats vid
järnbruket i Johannesfors, där den uppförts på 1700-talet, till
Brädskäret i Skeppsvik. Herrgården räknas idag som en kulturhistoriskt
intressant byggnad.
Numera drivs Skeppsviks Herrgård av Stefan och Annalena Andersson som restaurang- och konferensanläggning.
Med reservation för ändringar avseende utbud och priser.
© Skeppsviks Herrgård 2023